Akkor is tégy meg mindent a szemétcsökkentésért, ha senki nem segít!

Gerillakuka

Gerillakuka

Non scholae sed vitae – avagy iskolakezdés zöld módra

2019. szeptember 02. - reyj

Ezúttal komposztáló szeptemberrel indul a tanév – erről is írunk később. Mindeközben azonban visszük tovább a műanyag- és autómentességi hónapokban betanult új életvitelünket, és arra jutunk, hogy bizony az iskola- (és óvodakezdés) újabb kihívásokkal szembesít minket.tollakk.jpg

A műanyagmentesség és autómentesség (illetve a különböző nyári programokon való szelektív hulladékgyűjtés) sodrában bizony elfelejtettem utánajárni az újrapapír termékeknek, és rászabadultam az olcsó füzetekre az áruházban. Legalább hazai gyártmány, és egy olyan nyári akcióhoz kapcsolódik, amelynek keretében a kisiskolás gyerekek ingyen vonatozhattak: ez a tény a mi autómentes augusztusunk mozgalmasságához is hozzájárult. Az imigyen megspórolt pénzt majd eltesszük a következő évi iskolakezdésre, ugyanis akárhogy is nézem, az újrapapír füzetek jó háromszorásába kerülnek a többinek és tízszeresébe az általunk vásárolt akciós füzeteknek. Idén nem veszünk már mást, hiszen az alapelv: használd, amid van! 

Már a nyár folyamán kaptuk az emaileket, hogy milyen higiéniai papírtermékből mennyit kell bevinni, úgyhogy gyorsan rá is ugrottam a levelezőlistára: mi lenne, ha nem egyenként vinnénk be négy tekercs (műanyagba csomagolt) wc-papírt, hanem, ha már itt a piacon az új dobozos termék, közösen vennénk meg az egész osztálynak. Ez még úgy ahogy át is ment a szülőkön, de mivel a szalvéta, a papírtörlő, a wc-papír, a papírzsebkendő ugyanabból az anyagból van, csak máshogy hajtogatva, azt is javasoltam, hogy használhatnánk minden célra a wc-papírt – ahogy azt mi is tesszük ithon. Egy tiltakozást leszámítva döbbent csend fogadta a javaslatot.

Jó, nem is számítottam másra, de azért három dolog mégis eszembe jut erről. Az egyik, hogy némileg összekeverednek az idősíkok a fejekben: valóban gusztustalanabb lehet a wc-papír a papírzsebkendőnél, de csak használat után! A másik, hogy ha ilyen remekül működik az emberekben, hogy mindent rendeltetésszerűen arra kell használni, amire legyártották, akkor vajon hogy lehet, hogy flottul dobálják a vegyes szemét közé az újrahasznosítható hulladékot, és vice versa? A harmadik pedig egy történet, ami sok mindenre (nem feltétlenül racionális) választ ad: egy kiránduláson az egyik ember odafordult a másikhoz, hogy nincs-e papírzsebkendője, mire a másik mondta, hogy nincs. Elvonult hát emberünk búsan, s visszatért még búsabban arra panaszkodva, hogy a falevelek mennyire nem váltották be a hozzájuk fűzött reményeket, mire társa így kiáltott fel: ja, wc-papírom, az van...

Na, de térjünk vissza, mi is kell még az iskolakezdéshez: ceruza. Még mindig a legkörnyezetbarátabbnak mondható írószer, ám ha darabonként műanyagba van csomagolva, akkor már nem szívesen vesszük meg. Itt is nehéz megúszni a csomagolást – sajnos anélkül tényleg aranyárban vannak, ha egyáltalán vannak. De akkor legalább válasszunk papírba csomagoltat. Tollból olyat, aminek cserélni lehet a betétjét, töltőtollból pedig szintén van olyan, ami nem patronos, hanem tintásüvegből kell újratölteni. És mindenből csak annyit, amennyi tényleg kell: értem én, hogy új dolgokkal akarjuk feldobni a gyerekek iskolakezdését, de ha a jövőre próbáljuk őket felkészíteni, akkor bizony ennél kreatívabbnak kell lennünk, és új tárgyak helyett máshogy motiválni őket. Én például azt tapasztalom, hogy a gyerekekben van egy jó adag újrahasznosító készség: a legújabb élményem, amikor a lányom a tavalyelőtt vásárolt, filléres tízszínű tollának letört végeit a lenyesett bodzaágakba szúrva új színes tollakat készített magának!

Jó, az ő szemléletükön már dolgozom egy ideje, de akkor is könnyes szemmel gyönyörködöm a lelkesedésében. Persze, neki, mint szeptemberi születésűnek kicsit jobb a helyzete: az iskolakezdéssel a születésnapja is közeledik. Ekkor már évek óta azt várja a legjobban, hogy aznap tele lesz a kertünk gesztenyével – ez is varázslat ám, mert nincs gesztenyefánk!

A – szintén többször használható – viaszos újraszalvéták helyett mi dobozba pakoljuk a tízórait: valahogy minden évben kapnak ajándékba, és a maradék almacsutka, szalvéta, sőt, ceruzahegyezék is prímán hazahozható benne a komposztba addig is, amíg az iskolák nem vezetik be a komposztálást. Az óvodába fogkefe is kell: a sertéssörtés bambusz sajnos nem vált be a kicsiknél, mert pillanatok alatt szétrágták, és az óvónőket nem tenném ki ennek a traumának; de lehet már újrahasznosított műanyagból készült fogkefét is kapni. Bár ki tudja, lehet, hogy a finnyásabbak azt képzelik, hogy hátha wc-keféből készült, fúj.

És ami egy ökológiailag már-már megtért szülőnek a legnagyobb rémálom: a tankönyvek csomagolása! Megpróbáltuk elérni, hogy hadd ne, de nem jött össze. Tavaly, mire mindent bevontam öntapadós nejlonnal (bűnös múltam van ám nekem is!), akkor döbbentem rá, hogy mit is csinálok: lebomló-újrahasznosítható papírkönyvek helyett szemetet az örökkévalóságnak. Év közben már pauszpapírral próbálkoztam, de sajnos nem bizonyult tartósnak.  A fent említett kreatív gyermekeim teljesen összefirkálták, meg aztán akárhogyis nézzük: a papír is érték.

Őrült vívódásom közepette az utcán megpillantottam egy teherautót, amiről épp pakolták le az árut óriási nejlonokba tekerve. Oda is szaladtam, hogy nem adnák-e nekem a nejlont, ha leszedik, mire mondták, hogy szívesen, úgyis csak kidobnák, de még nem tudják leszedni, inkább adnak nekem újat. Mondom, nem kell, épp ez a lényeg! Na, ha azt nem is tudtam megvárni, szereztem aztán az áruházból. Már szeletekre is vágtam őket, és készülök a csomagolásra. Gyűröttebb lesz, mint az új, de majd kirúgja magát. Megpróbálom olyanra csinálni, hogy jövőre újra felhasználhassam, hátha akkor már nem lesz olyan könnyű ilyen nagy mennyiségű nejlonhoz hozzájutni. Legyen úgy! Készüljön csak a világ is a gyerekeink jövőjére, ha már nekik újra vissza kell ülniük az iskolapadba ebben a nagy hőségben!

muanyaggombock.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://gerillakuka.blog.hu/api/trackback/id/tr8215034710

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása