A minap tettünk egy jó kis néhány családos sétát Érden, a Szapáry-kastély (hűlt helyének) környékén, és ha már ott voltunk, felszedtük az utcákon, utcák mellett heverő szemetet. Ezáltal nemcsak tisztább lett pár utca (azóta eltelt két hét, visszajött a szemét?), hanem emberi „kultúránknak” e nyomaiból is újabb következtetéseket vonhattunk le. A nagy filozófiától egészen a hétköznapokig.
Ezt az útvonalat jártuk be (a kép alján levő éles fordulóban volt/van egy különösen nagy szemétdomb a természet lágy ölén)
A konkurencia is színre lép
Utólag láttuk a kipakolt zsákokból, hogy pont az itt megénekelt szemétszedős sétánkra esett a TeSzedd! idei őszi szezonja is. Nagyon jó ez a széles körben terjedő akció már csak azért is, mert aki – akár gyerek, akár felnőtt – egyszer már részt vett benne, egészen biztosan máshogy viszonyul az utcai szemeteléshez, mint enélkül.
S a szemétszedés egyébként is egy olyan üzlet, ahol mindig örülünk a konkurenciának. De mivel a kákán is garantáltan megkeressük a csomót, van egy fontos kritikánk ezzel az akcióval szemben: a tavaszi és őszi akció kicsit azt sugalmazza a résztvevőknek, mintha évi két szemétszedés bármilyen területen elég lenne. Sajnos, nem ez a helyzet. Az olyan „átlagosan városi” közterületek, mint a kertvárosi főutak vagy a belvárosi mellékutcák nem évente, hanem hetente (!) igényelnek két szemétszedést (az átlagtól távol a belvárosi főutcákban akár napi kettő is kellhet, kertvárosi mellékutcákban pedig mondjuk havonta elég kettő).
Jelenleg itt tartunk, ami az utcai szemetelés volumenét illeti.
Rögtön egy furcsa, (egyelőre?) kivételesnek ítélhető érdekesség, hogy ezen az útvonalon megdőlt a dohányzásból eredő szemét dominanciája (máshol mindenhol kitart, nem kell aggódni!). A más helyszíneken csak második helyet elfoglaló sörös és italós fémdobozok itt mennyiségben minden mást elnyomtak. Ilyen sokan söröznek errefelé? Vagy ilyen kevesen dohányoznak? Bármi is a megoldás, a minden más helyszínen besöpört második hely is szépen csillogott már, s akkor is éles kontrasztot alkotott napjaink egyik fő greenwashing-témájával, a végtelenszer újrafeldolgozható alumíniumdobozok tételével.
Az eredmény – a túra végpontjától lefelé már igen nehéz volt
Tényleg végtelenszer újrafeldolgozható az alumínium, ebben nincs marketingferdítés (a linkelt promóció esetében: tényleg tök jó, hogy nem termelnek petpalackot), csakhogy ehhez a doboznak el is kell jutnia az újrafeldolgozásig. Nem elég a lehetőséget megteremteni, és azt reklámozni; gondoskodni kell arról is, hogy az emberek éljenek vele (az Amerikai Egyesült Államokban a hétköznapi fogyasztókhoz kerülő alumíniumdobozoknak is csak kb. felét hasznosítják újra, miközben ez a hulladékfajta még a kevert kommunális szemétből is válogatható – elvileg –; és nincs okunk azt feltételezni, hogy Magyarországon jobb a helyzet). Ez esetben alighanem csak a (megfelelően magas) betétdíj lenne megfelelő megoldás, illetve ha az már megvan, simán lehet, hogy betétdíjasként más csomagolások is hasonlóan környezetbarátak lehetnek – akár a (-z újrahasznosítható) műanyag vagy az üveg is.
És így jön ide a vörösiszap. Mennyivel kevesebbet termeltünk volna, ha minden elhasznált alumíniumtárgy visszajutott volna az újrafeldolgozásba? Mennyivel kevesebb vörösiszap halmozódott volna fel, mennyivel később – esetleg már a gátszilárdsági problémák felismerése után – érte volna el a tározó tartalma a kritikus tömeget? Mindeközben nyilván a tároló gátjának építői, fenntartói is vétettek, de tegyük fel a kérdést: milyen politikák, milyen vállalatok a népszerűbbek? Amelyek figyelmeztetnek az olyan távoli (-nak tűnő) problémákra, mint a felhalmozódó vörösiszap, és próbálják bevonni akár a fogyasztókat is egy felelős megoldásba, vagy amelyek az itt és most meglevő fogyasztási igényeinket (nem pedig szükségleteinket!) zökkenőmentesen igyekeznek kiszolgálni?
Szemétdomb az egész világ
A meglevő lehetőségek, mechanizmusok ki nem használása nagyjából olyan, mint amikor az utcán eldobáljuk a szemetet. Kukák ma is vannak, egy csomó ember mégse használja őket. Az alumíniumdobozoknak is működik az újrafeldolgozása, de sok embernek erről még csak fogalma sincs – igényük sincs, hogy utána járjanak. Azoknak a hulladékcsökkentési, fenntarthatósági lehetőségeknek a nem kihasználására, amelyek már ma is adottak, nincs mentség.
Vannak persze olyan tárgyak, vannak olyan csomagolások is, amelyeket nem akarunk, és mégis mindenképpen ránk tukmálnak – ezekből már érthetőbb, ha vásárolunk. Ezeknek bizonyos fajtái újrafeldolgozhatóak, és van is megoldás a megfelelő helyre juttatásukra: vétkes viselkedés, ha ezt nem használjuk megfelelően. Aztán jönnek a reménytelen dolgok. Megpróbálhatjuk az elemeikre cincálni őket (pl. a ragasztott csomagolásokat), vagy betenni oda, ahová hivatalosan nem való (pl. a feldolgozhatatlannak hirdetett műanyagfajtákat), bízva legalább az igény jelzésében, továbbá olyan csomagolás is van, aminek megvan a helye a szelektív kukában, de hogy 100%-ban újrahasznosul, az szinte kizárt (pl. a többrétegű italos kartondobozok).
A „félig meglevő” újrafeldolgozási rendszerek, a meglevő és kihasznált vagy ki nem használt lehetőségek kapcsán jutunk el a nagy filozófiai alapkérdéshez: most akkor nekünk, egyéneknek kellene jól viselkednünk ahhoz, hogy teljesek legyenek ezek a mechanizmusok, és megmeneküljön a világ, vagy várakozzunk a „gonosz vállalatokból” és „tohonya politikai szereplőkből” álló nagy rendszerekre?
Egyik szélsőség sem megoldás. Ameddig nincsenek meg a hulladékok újrafeldolgozásának hatékony rendszerei – és az egyéb fenntartható nagy rendszerek, például a közlekedésé vagy az energiaellátásé –, addig hiába erőlködik az egyén, nem sokat tud elérni. Erre példa az a sokféle, műanyagot tartalmazó és elkerülhetetlenül hozzánk kerülő csomagolás (vannak csomagolásmentes boltok, de meglehetősen ritkásan, és szinte semmilyen szabályozás sincs, ami serkentené az elterjedésüket). Másik példa a tömegközlekedés, aminél a rendszer létrehozói, üzemeltetői megelégednek egyes települések félnaponta való elérésével, vagy egyes nagyvárosi területek félórás-órás-kétórás feltárásával, valamint olyan rossz csatlakozásokkal, töredezett hálózatokkal, használhatatlan tarifákkal, hogy éppen elég ember kedve menjen el teljesen ettől ahhoz, hogy végül fejleszteni se kelljen.
Együttműködő egyének nélkül viszont a jó rendszerek sem ér(né)nek sokat. Ha még az alumíniumdobozokat se juttatjuk el, nem hogy az újrafeldolgozáshoz, hanem még a kukába sem, akkor hogyan működjék, mire épüljön egy olyan rendszer, amiben az összes csomagolóanyag feldolgozható? Ugyanígy: hogyan él meg egy jó tömegközelekdési rendszer, ha azok se használják, akiknek kifejezetten jó? Lesz valaha fenntartható energiarendszerünk, ha sokaknak a pazarlás jelenti a jólétet?
Közösen kell feltakarítani
Tehát, ami ma is elvárható, azt meg kell tenni. Sőt, mindig egy kicsit többet, hiszen nem langyos követőkre, hanem lánglelkű útmutatókra van ma szükség. Ugyanígy, a nagy rendszereknek is valamennyivel a fogyasztói együttműködési hajlandóság előtt egy lépéssel, a „kínálati oldalon” kell lenniük. Csak ez szippantja be az egyéni felhasználókat az együttműködés egy-egy magasabb szintjébe.
Vannak azonban olyanok, akik a legjobb, legbarátságosabb fenntartható rendszereket sem hajlandóak használni (ők sem rossz emberek, csak túl jól sikerült beléjük nevelni „az eldobhatóság kulturáját”, ezért viselkedésük már elítélendő és a társadalom világos erkölcsi jeleket kell, hogy küldjön feléjük, noha még ez sem kötelezi őket semmire). Ebből következik, hogy a jól működő rendszerek mellett már van létjogosultsága a finom kényszerítésnek is – közös érdekünk, hogy mindenki adja csak bele, amit tud! A hulladékfajták esetében ez lehet a szemeteléssel szembeni szigorúság, bizonyos anyagfajták tiltása, termékdíjak, környezetterhelési adók és a legtöbb csomagolás esetében a betétdíj-rendszer. A közlekedésben a megfelelő tömegközlekedés mellé párosuló úthasználati díj, az energiaellátásban a fenntarthatatlanabb energiahordozók árának emelése egészítheti ki a használhatóbb fenntartható rendszerek kialakítását.
És ezt gondoljuk komolyan, mert úgy tűnik, a klímaharcban (végső soron a légkör üvegházgázokkal való teleszemetelése elleni harcban) azt a bizonyos másfél fokot már fel is kellett adni, de nem azért, mert a tudomány bebizonyította, hogy nincs szükség a szigorításra, hanem pusztán azért, mert azt a célt már elvétettük. Ha mégis erre lett volna szükség, akkor így jártunk. Ha megúszhatjuk enyhébb célkitűzésekkel, akkor most az a feladat, hogy legalább azokat ne rontsuk el.